vorige
vorige

in gesprek met: marte boneschansker

We spreken Marte Boneschansker (zij/haar, 32) in haar studio. Ze vertelt ons over haar carrière als model. Hoe die door de jaren heen veranderd is van veelal commerciële opdrachten naar de high end fashion-wereld. Over haar werk als kunstenaar en haar audio performance BLOOS waarin ze vrouwen en mannen tussen 10-100 spreekt over seksualiteit en sensualiteit.

Hoe zie jij jouw schoonheid? Wat betekent het voor je?
Ik vind het een geruststellende gedachte dat je duizend versies bent van jezelf. Er zullen dagen zijn waarop de kritiek die je op je eigen lichaam hebt helemaal klopt. En er zullen dagen zijn waarop je vijftig keer mooier bent. Schoonheid is fluïde. Je eigen schoonheid is fluïde.

Je werkt al lang als model. Vertel eens.
Ik heb heel lang als commercieel model gewerkt. Ongeveer drie jaar geleden was ik een beetje leeg. Ik wilde met ‘pensioen’. Toen werd ik benaderd door Paparazzi Models. Een high-end fashion modellenbureau. Ik dacht iets aan mezelf te moeten veranderen om daar bij te horen. De booker daar, Mo, keek me aan en zei: “Je bent gewoon goed zoals je bent”. Er is veel veranderd in de modewereld, er is nu veel meer ruimte voor curve modellen. Ik haalde uit het commerciële werk geen energie. Maar sinds ik bij een ander bureau zit, vind ik het werk heel leuk.

Model: Marte Boneschansker. Foto: Floor Opheij

Een groot verschil dus?
Je krijgt er wel een olifantenhuid door, hoor. Een vriend van me zegt weleens dat hij denkt dat het makkelijk voor me is om zelfverzekerd te zijn als model. Maar je krijgt een hoop shit over je heen als model. Je bent gewoon een object.

Goh…
Maar ook als mensen zeggen: je bent mooi. Wat betekent dat dan? Dat is fluïde. Wat is mooi? Ik kan me mooi voelen, maar dat heeft niet zoveel te maken met hoe ik eruit zie, maar meer met hoe ik me voel.

Model: Marte Boneschansker. Foto: Floor Opheij

Hoe is de relatie met jouw seksualiteit beïnvloed door jouw modellenwerk?
Ik kan me wel sexy voelen op een shoot. Er is wel een verschil tussen sexy doen en sexy voelen. Ik kan het ook wel faken, maar dat is dan wel heel voelbaar voor me. Als ik me veilig voel op een set, voel ik me ook sexy. Dan kan modellenwerk ook een heel fysieke sfeer met zich meebrengen. Het is bijna een soort dans, waardoor je in een soort sfeer komt waar een ‘oog’ bij is die dat vastlegt. In die sfeer komen, is iets wat me heel erg verbindt met mezelf. Ik doe dat ook als ik masturbeer, behalve dat er dan geen fotograaf bij is. In je lichaam komen, hoort ook bij goede foto’s.

“echte schoonheid is fluïde”

Model: Marte Boneschansker. Foto: Floor Opheij

Heb je het gevoel dat je twee levens leidt? Je bent model en je bent kunstenaar.
Dat heb ik heel lang gevoeld, maar sinds ik bij Paparazzi zit, is dat veranderd. Ik heb een voorstelling gemaakt, BLOOS, waarin ik vrouwen interview over intimiteit en sensualiteit. Daar maak ik nu een vervolg op: BLOOS de mannen. Daarvoor heb ik mannen geïnterviewd over intimiteit. Naast de interviews, is het als publiek ook een heel fysieke ervaring: als publiek kom je in een bed te liggen en die bedden bewegen, trillen en zorgen dat je een fysieke sensatie hebt. Eigenlijk zijn die bedjes gewoon dat wat er gebeurt om mij in mijn eigen lichaam te brengen.

Ah, ja!
Op de set, of in kunst, of in bed. Het is meer sensualiteit dan seksualiteit.

Wat is het verschil daartussen?
We zijn nu bezig met de ontwikkelingen van de bedjes. Elk bedje is verbonden aan een interview of verhaal van iemand die ik gesproken heb. Bij één bedje strelen we de armen van bezoekers. Dat vind ik dan sensualiteit. Maar we hebben ook gegrapt dat het zadel waar bezoekers op zitten een vibratie-eitje heeft. Dat vind ik dan meer seksualiteit.

Gaan jullie dit doen?
Dat is wat invasive om zomaar te doen, dus we gaan het niet doen. We hebben het wel gehad over om het trilelement te verwerken, maar niet op de plek waar mensen hun geslacht zit…Maar het gaat me daar ook niet echt om. De verbinding met je lichaam kan ook als je niet geil bent. Het kan ook zijn dat je alleen wil dat iemand je schouder aait voor een kwartier. Dat is heel lichamelijk, maar hoeft niet per sé uit te monden in seks. Dat zou kunnen, maar het kan zich ook uiten in heel wild dansen.

Waarom ben je BLOOS gaan maken?
Mijn ouders gingen scheiden en ik vroeg me af wat mijn moeder van 60 op intiem gebied wil. Ook vanuit het modellenwerk merk ik dat er zoveel focus is op jong.

Wat heb je geleerd van het maakproces?
Door alle interviews die ik heb gedaan, heb ik geleerd dat hoe jonger mensen zijn, hoe onzekerder. Hoe meer je bezig bent met ‘zie ik er wel uit als…’ of ‘ben ik wel goed genoeg?’. En hoe minder je aan het schoonheidsideaal voldoet, hoe meer mensen, misschien noodgedwongen, erachter komen dat het daar dus niet om draait. Het gaat veel meer over de fysieke verbinding met je eigen lichaam. De zintuiglijkheid van sensualiteit. Dat gaat nooit meer voorbij. Ik wil nooit de verbinding met mijn lichaam verliezen.

“eigenlijk zou je iedere dag met je lichaam bezig moeten zijn”

Ben je daarom dit onderzoek aangegaan?
Ja, natuurlijk! Als kind ben je heel zintuiglijk, maar dat wordt afgeleerd. Zodra je volwassen wordt, wordt er van je verwacht dat je steeds meer in dat hoofd kruipt. En ik hoop dat BLOOS dat weghaalt. Want, volgens mij word je daar heel ziek van als je iedere dag alleen maar in je hoofd zit en geen verbinding maakt met je lichaam. Eigenlijk zou je iedere dag met je lichaam bezig moeten zijn, maar omdat dat wordt afgeleerd, voel je dus ook niet zo veel en dan krijg je toch wel een beetje een afgestopt leven.

Wat betekent het nog meer voor je?
Voor mij is het bijna politiek: als je niet in verbinding staat met je lijf denk ik dat je klimaatverandering niet serieus neemt. Omdat je niet kunt voelen dat alles met elkaar verbonden is. De sensorische ervaringen die we onszelf gunnen, worden steeds schaarser en dat is niet goed voor de wereld.

Model: Marte Boneschansker. Foto: Floor Opheij